mandag 25. januar 2010

Sukkertopp puffen

Jeg har lyst til å dele på bloggen dette lille prosjektet som jeg ferdigstilte i går kveld. Puffen kjøpte jeg på loppis for 40 kr; vatt, stoff og strikk kom seg på ca 50 kr. Slik gikk jeg fram:

Selve puffen var av finér i dårlig stand så jeg trakk vatt rundt hele basen (1 m2 vatt, 12 kr hos Stoff og Stil). Deretter sydde jeg stoffet sammen med strikk øverst og nederst (gullstoff, rest til 13 kr hos Stoff og Stil).

For å få lokket litt mer "fluffy" lagde jeg en rund innerpute av lakenrester som jeg fylte med vatt fra en gammel pute jeg hadde. Deretter stiftet jeg innerputen fast i underkant av lokket. Jeg klipte en remse hvitt velourstoff (129 kr for 5m hos Jysk)i samme omkrets som lokket, sydde det sammen og sydde på strikk i den ene enden. Den andre enden sydde jeg i en tråd som jeg snurpet sammen godt, dette gav rynkeeffekten i stoffet.

Deretter lagde jeg en stor "knapp" av et lite blikklokk jeg hadde som jeg trakk med samme stoff og hadde endel vatt inni. Knappen ble festet ved å knyte sammen en hyssingstump fra undersiden av lokket gjennom et boret hull i midten, med en hyssingstump fra midten av knappen. Jeg brukte kneet til å presse knappen ned så mye jeg klarte for å få den godt begravd i lokket.

Det var det hele, enkelt og greit. Ble ikke så værst heller synes jeg. Puffen er også praktisk til oppbevaring av håndarbeid eller andre ting da den er hul inni. Og sånne er ofte å finne på loppis for oss som tar turen på sånt :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!

 
Blogglisten